V Leteckém muzeu Kbely čistí největší exponát

V Leteckém muzeu Kbely čistí největší exponát

16. 08. 2024

Práce v muzeích Vojenského historického ústavu Praha se nezastavují ani v nejparnějších dnech. Nyní si kolegové z Leteckého muzea Kbely „vzali do parády“ největší exponát v jejich areálu – letoun Tupolev Tu-104 (imatrikulace OK-LDA). Pokud zavítáte v následujících dnech do Kbel, pravděpodobně ještě uvidíte práce na tomto velkém letounu.

Po očistě řady menších letounů stojících na stojánkách Leteckého muzea Kbely přišla řada i na největší exponát, letoun Tupolev Tu-104 (OK-LDA). „Pravý motor Mikulin RD-3M byl odkrytován, očištěn tlakovou vodou, a po vyschnutí nakonzervován. Dále byly promazány všechny zámky a závěsy motorových krytů,“ popsal práce na velkém letadle pracovník Leteckého muzea Kbely Petr Ježek s tím, že s kolegy musí ještě vyčistit a zakonzervovat sací kanál a výstupní trysky motoru, což ještě několik dní zabere. Návštěvníci tak budou mít jedinečnou možnosti vidět, jak se s historickým stroji pracuje, aby zůstaly zachovány v co nejlepším stavu pro budoucí generace. V dobách studené války měl tento letou v komunikaci NATO kódové označení „CAMEL“.

Zajímavé je, že Československé státní aerolinie se po sovětském Aeroflotu staly druhou společností na světě, která nasadila tento typ na pravidelné linky, a třetím dopravcem na světě, jenž do pravidelného provozu zařadil letadla poháněná proudovými motory. Tento typ byl využíván na trase Praha-Moskva.

Dopravní letoun TU—104 vznikl vývojem z bombardovacího stroje TU-16, ze kterého převzal řadu konstrukčních celků. Prototyp pilotovaný J. T. Alašejevem poprvé vzlétl 17. června 1955. Když se objevil v roce 1956 na pravidelných linkách Aeroflotu, významně zrychlil leteckou dopravu v SSSR. V roce 1957 získal TU-104 ve své třídě tři světové rekordy.

TECHNICKÉ ÚDAJE LETOUNU TU-104A:

  • Rozpětí                                                              34,54 m
  • Délka                                                                  38,85 m
  • Výška                                                                  11,9 m
  • Plocha křídel                                                   169,7 m2
  • Průměr trupu max.                                       3,5 m
  • Rozchod kol                                                    11,325 m
  • Rozvor kol                                                         14,113 m
  • Hmotnost prázdného letounu                 41.300 kg
  • Maximální hmotnost bez paliva            54.400 kg
  • Maximální vzletová hmotnost                 75.500 kg
  • Maximální přistávací hmotnost             64.000 kg
  • Objem palivových nádrží                          33.150 l
  • Délka rozjezdu                                                1.970 m
  • Délka dojezdu (bez brzdících padáků) 1.600 m
  • Cestovní rychlost                                          800–900 km/h
  • Maximální rychlost                                      995 km/h
  • Cestovní výška                                                   10–12 km
  • Maximální dolet                                            4.350 km
  • Dolet s max. obchodním zatížením     3.100 km
  • Tah motoru RD-3M (RD-3M-500)           93,4 kN
  • Tah motoru RD-3M pro případ tísně     103,2 kN

Aktuálně



Přijďte ve čtvrtek do Armádního muzea na komentované historické filmy z našich sbírek

Přijďte ve čtvrtek do Armádního muzea na komentované historické filmy z našich sbírek

24. 03. 2025
Další podvečer při němž odborníci z VHÚ Praha komentují dochované historické filmové…
Seminář pro muzejní pedagogy se konal v Armádním muzeu Žižkov

Seminář pro muzejní pedagogy se konal v Armádním muzeu Žižkov

24. 03. 2025
Pracovní skupina pro spolupráci mezi Armádním muzeem Žižkov a školou Komise pro…
Skončila mezinárodní vědecká konference „Válečná a vojensko-politická spojenectví v moderních a soudobých dějinách střední Evropy: Přednosti, limity, výzvy“

Skončila mezinárodní vědecká konference „Válečná a vojensko-politická spojenectví v moderních a soudobých dějinách střední Evropy: Přednosti, limity, výzvy“

21. 03. 2025
V Armádním muzeu Žižkov skončila třídenní mezinárodní vědecká konference „Válečná a vojensko-politická spojenectví…
Druhým dnem pokračovala mezinárodní vědecká konference „Válečná a vojensko-politická spojenectví v moderních a soudobých dějinách střední Evropy: Přednosti, limity, výzvy“

Druhým dnem pokračovala mezinárodní vědecká konference „Válečná a vojensko-politická spojenectví v moderních a soudobých dějinách střední Evropy: Přednosti, limity, výzvy“

20. 03. 2025
V Armádním muzeu Žižkov pokračuje mezinárodní vědecká konference „Válečná a vojensko-politická spojenectví v…
Začala mezinárodní vědecká konference „Válečná a vojensko-politická spojenectví v moderních a soudobých dějinách střední Evropy: Přednosti, limity, výzvy“

Začala mezinárodní vědecká konference „Válečná a vojensko-politická spojenectví v moderních a soudobých dějinách střední Evropy: Přednosti, limity, výzvy“

19. 03. 2025
V Armádním muzeu Žižkov začala ve středu 19. března třídenní mezinárodní vědecká konference…