K rychlému rozvoji letectví přispěla výrazně první světová válka. Londýnské Imperiální válečné muzeum vzniklo také během ní, v roce 1917, a jeho sbírky včetně uměleckých tak vlastně pokrývají celé století vojenského využití letectva. Pro muzejní kurátory proto bylo relativně jednoduché připravit z vlastních zdrojů výstavu nazvanou Vize války v oblacích a pod nimi. Představuje, jak různí výtvarníci ztvárnili ve svých dílech leteckou válku v uplynulých více než sto letech. Zároveň, v jistém protikladu, ukazuje výtvarná díla, která zachycovala to, co se během válečných konfliktů odehrávalo pod zemí a pod vodou.
„Když vypukla válka, obloha nad námi byla najednou jako výhružný obrovský kroužící jestřáb.“ (Paul Nash, z eseje Nebeské květiny, 1944)
Hned v úvodním sálu najdeme dvě plátna, která dobře reprezentují vizi války v oblacích, ovšem rozdílnými způsoby. Je to jednak obraz Richarda Carlina (1896–1980), který v roce 1920 ztvárnil z ptačí perspektivy Damašek a libanonské hory z výšky deseti tisíc stop, a jednak olejomalba Paula Nashe (1889–1946) z roku 1944 nazvaná Bitva o Německo. Zatímco Carline vstoupil v roce 1918 do tehdy vznikajícího britského Královského letectva a aktivně létal, mohl tedy podat realistické svědectví, Nash do kokpitu letadla nikdy neusedl. Při tvorbě svých obrazů čerpal především z leteckých fotografií, ovšem vyznění výsledné malby je v podstatě surrealistické. Několik autentických leteckých snímků z druhé světové války je tu také vystaveno v jedné z vitrín.
Velmi zajímavý je druhý vystavený Nashův obraz. Jde o málo známé dílo z roku 1942 nazvané Následujte führera nad oblaky. Malíř v něm ztvárnil jakéhosi surrealistického „létajícího“ žraloka vznášejícího se nad německými bombardéry. Svou zkušenost ze služby na velitelství 19. skupiny Pobřežního velitelství v Plymouthu během druhé světové války využil o mnoho let později také výtvarník Harry Hellawell.
Expozice se však nezaměřuje jen na oba největší světové válečné konflikty z minulého století, ale přibližuje i současnou vizi letecké války. Takže tu například můžeme vidět obrazy dronů od Alison Wilding, která je sice především sochařkou, ale zde se prezentuje akrylovou malbou, či neviditelného bombardéru Stealth od Petera Kalkhofa, německého malíře, který předloni zemřel v Londýně.
Výstava zároveň seznamuje s tím, jak průzkumné letectvo výrazně ovlivnilo tvorbu kamufláže, na čemž se již od první světové války podíleli různí významní výtvarníci. Během Velké války to byl třeba kanadský malíř v britských službách Percyval Tudor-Hart, za druhého světového válečného konfliktu například surrealistický výtvarník Roland Penrose. A tato část výstavy rovněž přibližuje to, co se dělo hluboko pod oblaky, tedy až pod zemí a pod hladinou. Takže zde najdeme třeba dvě litografie Erica Raviliouse ze série, v níž v roce 1941 zachytil život posádek v ponorce. Je zajímavé, že původně byla tato série zamýšlena pro obrázkovou knihu pro děti. Atmosféru života pod zemí, tedy minérů během první světové války zase zachytil malíř David Bomberg ve své kresbě uhlem, v níž ztvárnil ženisty hloubící tunel pod nepřátelské pozice na Západní frontě.
Mnohé návštěvníky jistě zaujmou i nové akvizice Imperiálního válečného muzea. K nim patří olejomalba britského výtvarníka Simona Blacka nazvaná Mučedník. Autor se při její tvorbě inspiroval televizními obrázky pohřebních procesí na Blízkém východu. Je to jedno ze Simonových posledních děl, protože vzniklo na počátku roku 2008 a v dubnu téhož roku zemřel na rakovinu. Další zajímavou prací je videoinstalace palestinského umělce Bashara Alhrouba z roku 2010, která rovněž reflektuje konflikt na Blízkém východu.
Výstava Vize války v oblacích a pod nimi je v londýnském Imperiálním válečném muzeu zdarma přístupná až do 25. září 2016.
Jaroslav Beránek