Avia BH-33E v Jugoslávii

Avia BH-33E v Jugoslávii

Série snímků pořízená ve třicátých letech zachycuje působení stíhacího dvojplošníku Avia BH-33E československé konstrukce v Jugoslávii. Na snímcích jsou u těchto strojů jugoslávští letci a Čechoslováci.

 

Jednomístný stíhací dvojplošník Avia BH-33 byl navržen konstruktéry Pavlem Benešem a Miroslavem Hajnem ve druhé polovině dvacátých let. Na počátku tohoto typu stála snaha namontovat do stíhačky BH-21 nový hvězdicový motor Bristol Jupiter, vyvinutý v Británii a licenčně vyráběný francouzskou firmou Gnome-Rhône. Spojení tohoto motoru s drakem BH-21 neneslo požadované výsledky, proto se Beneš a Hajn rozhodli drak letounu přepracovat. Roku 1927 vznikal prototyp, roku 1928 byla zahájena výroba. Základní verze BH-33 představovala poslední stroj firmy Avia s celodřevěnou konstrukcí.

Československé letectvo jevilo o tento letoun malý zájem a pořídilo si pouze několik kusů. Navazující verze BH-33E se již pyšnila kovovou konstrukcí s eliptickým průřezem. Ani tato verze však na domácím trhu neprorazila, československé letectvo zakoupilo pouze několik kusů pro závodní účely. Teprve nová verze s motorem Škoda L, nesoucí označení BH-33L, se dočkala: československé letectvo objednalo sérii 80 strojů. Po rozbití zbytkového Československa v březnu 1939 tyto stroje převzalo Německo a Slovensko.

Různé verze stíhacího letounu Avia BH-33 vzbudily zájem i v cizině. Několik strojů bylo dodáno do Belgie, jeden se za španělské občanské války údajně dostal do Španělska, kde bojoval na republikánské straně. Velké úspěchy zaznamenala stíhačka BH-33 v Polsku. Byl tam dodán jeden stroj československé výroby, dalších padesátých kusů vyrobila tamní továrna PWS v licenci pod označením PWS-A. Do poloviny třicátých let sloužily u stíhacích eskader, poté byly používány k výcvikovým účelům.

Jugoslávské letectvo používalo přes čtyřicet letounů typu BH-33E, z toho většina byla vyrobena v licenci v samotné Jugoslávii, v závodech Ikarus v Zemunu (údaje o počtu kusů vyrobených v Jugoslávii kolísají mezi 24 a 42). Dva z těchto strojů vzlétly a byly sestřeleny za nacistického útoku na Jugoslávii v dubnu 1941, další používalo letectvo loutkového chorvatského státu. Několik letounů jugoslávské výroby zakoupilo Řecko. Mezi další uživatele menšího počtu strojů vyrobených v ČSR patřil i Sovětský svaz (2–3 kusy) a Japonsko (1 stroj).

Stíhací letoun BH-33E s kovovou konstrukcí byl 7,04 m dlouhý, rozpětí křídel činilo 8,90 m. Osádku tvořil jeden pilot, výzbroj představovala dvojice synchronizovaných kulometů vz. 28 ráže 7,92 mm. Maximální rychlost činila 294 km/h, stroj měl dolet 450 km a mohl dostoupat do maximální výšky 8000 m.

 

Aktuálně



Za týden si připomeneme Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni z misí Armády ČR

Za týden si připomeneme Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni z misí Armády ČR

04. 11. 2024
Na 11. listopad připadá každoročně významný svátek týkající se ozbrojených sil: Den…
Národní památník na Vítkově v úterý 5. 11. otevřen od 14 hodin

Národní památník na Vítkově v úterý 5. 11. otevřen od 14 hodin

04. 11. 2024
Oznamujeme, že z provozních důvodů bude Národní památník na Vítkově s hrobem…
Úterní přednáška pro nemoc přeložena na leden 2025

Úterní přednáška pro nemoc přeložena na leden 2025

03. 11. 2024
Upozorňujeme, že plánovaná úterní přednáška (5. 11.) o mezinárodním projektu věnovaném pátrání…
Věnujte DiGiMÁK! Přispějte do sbírky na pomoc válečným veteránům

Věnujte DiGiMÁK! Přispějte do sbírky na pomoc válečným veteránům

29. 10. 2024
Přispějte zakoupením vlčího máku na péči o válečné veterány. Do 11. 11.…
Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

28. 10. 2024
V den státního svátku 28. října předává prezident republiky ve Vladislavském sále…