Část letounu Avia B 21.96, výr. č. 96

Část letounu Avia B 21.96, výr. č. 96

Trupová část československého stíhacího letounu Avia BH-21, zkonstruovaného slavnými inženýry Pavlem Benešem a Miroslavem Hajnem v pražské Avii. Tímto typem (u letectva označovaným jako B 21), zalétaným v únoru 1925, se firma definitivně prosadila jako hlavní dodavatel stíhacích letadel pro naši armádu. Úspěšná konstrukce, poháněná licenčním motorem Hispano-Suiza H-S 8 Fb o výkonu 300 k, byla vyrobena v počtu 139 kusů a zaznamenala dokonce exportní úspěchy. Jeden sériový stroj si pro sebe nechal, zesílením konstrukce, upravit i náš první „Král vzduchu“ škpt. František Malkovský. Letoun umožňoval létat i prvky vyšší akrobacie, což do té doby nebylo u nás obvyklé. Pro účely prezentace na leteckých dnech dal škpt. F. Malkovský natřít letoun výrobního čísla 96 sytě červenou barvou, pro kterou dostal přezdívku „Rudý ďábel“. Stroj nesl pouze znak Leteckého pluku 1 a čs. kokardy. Samotný plukovní znak byl nestandardně vylepšen žlutými doplňky a okem jinak bílého lva. Osud našeho nejlepšího akrobata se naplnil na Leteckém meetingu Masarykovy letecké ligy v Karlových Varech dne 8. června 1930. Tam se škpt. F. Malkovskému zřejmě nepovedla vybrat vývrtka a on zahynul v troskách svého letounu. Je zajímavé, že pro návštěvnickou veřejnost byla památka na „Krále vzduchu“ tak důležitá, že si mnoho lidí části vraku odneslo domů. Tak se dostal kus dřevěného trupu s plukovním znakem Leteckého pluku 1 do soukromých rukou a nadlouho zmizel ze světa. Teprve v osmdesátých letech minulého století se o jeho existenci dozvěděl tehdejší náčelník Leteckého muzea plk. Ing. Jaroslav Janečka a po usilovném pátrání zjistil i jeho majitele pana M. Sládka z Plzně. V roce 1984 jej pak s pomocí pana J. Chlumeckého, jeho přítele, přemluvil k darování tohoto unikátního artefaktu do sbírek VHÚ. Od té doby byl potah vystaven ve vitríně věnované škpt. F. Malkovskému a později přemístěn jako významný exponát na výstavu „Letadla a létání ve Kbelích“ ve vstupní hale hangáru číslo 40.

Část letounu Avia B 21.96; výr. č. 96

Aktuálně



Oslava vánočních svátků u 6. úkolového uskupení AČR v Mali v roce 2021

Oslava vánočních svátků u 6. úkolového uskupení AČR v Mali v roce 2021

26. 12. 2024
Vánoce jsou pro vojáky nasazené v zahraničních operacích obdobím, kdy více než jindy…
Přejeme návštěvníkům našich muzeí a příznivcům vojenské historie krásné vánoční svátky

Přejeme návštěvníkům našich muzeí a příznivcům vojenské historie krásné vánoční svátky

23. 12. 2024
Vojenský historický ústav Praha přeje všem příznivcům vojenské historie hezké Vánoce a…
Podívejte se na vánoční a novoroční pohlednice z 1. poloviny 20. století s vojenskou tématikou

Podívejte se na vánoční a novoroční pohlednice z 1. poloviny 20. století s vojenskou tématikou

23. 12. 2024
Nedílnou součástí sbírek Vojenského historického ústavu Praha je soubor válečných a vojenských…
Milovická tragédie před Vánoci roku 1974

Milovická tragédie před Vánoci roku 1974

20. 12. 2024
Přestože komunističtí propagandisté prezentovali realitu jako „normalizovanou“, dobře věděli, že otázka vnuceného…
Uvádění Československé lidové armády do stupňů bojové pohotovosti v 80. letech

Uvádění Československé lidové armády do stupňů bojové pohotovosti v 80. letech

14. 12. 2024
V roce 1979 byla přijata nová Směrnice pro uvádění ČSLA do bojové pohotovosti,…