Část letounu Avia B 21.96, výr. č. 96

Část letounu Avia B 21.96, výr. č. 96

Trupová část československého stíhacího letounu Avia BH-21, zkonstruovaného slavnými inženýry Pavlem Benešem a Miroslavem Hajnem v pražské Avii. Tímto typem (u letectva označovaným jako B 21), zalétaným v únoru 1925, se firma definitivně prosadila jako hlavní dodavatel stíhacích letadel pro naši armádu. Úspěšná konstrukce, poháněná licenčním motorem Hispano-Suiza H-S 8 Fb o výkonu 300 k, byla vyrobena v počtu 139 kusů a zaznamenala dokonce exportní úspěchy. Jeden sériový stroj si pro sebe nechal, zesílením konstrukce, upravit i náš první „Král vzduchu“ škpt. František Malkovský. Letoun umožňoval létat i prvky vyšší akrobacie, což do té doby nebylo u nás obvyklé. Pro účely prezentace na leteckých dnech dal škpt. F. Malkovský natřít letoun výrobního čísla 96 sytě červenou barvou, pro kterou dostal přezdívku „Rudý ďábel“. Stroj nesl pouze znak Leteckého pluku 1 a čs. kokardy. Samotný plukovní znak byl nestandardně vylepšen žlutými doplňky a okem jinak bílého lva. Osud našeho nejlepšího akrobata se naplnil na Leteckém meetingu Masarykovy letecké ligy v Karlových Varech dne 8. června 1930. Tam se škpt. F. Malkovskému zřejmě nepovedla vybrat vývrtka a on zahynul v troskách svého letounu. Je zajímavé, že pro návštěvnickou veřejnost byla památka na „Krále vzduchu“ tak důležitá, že si mnoho lidí části vraku odneslo domů. Tak se dostal kus dřevěného trupu s plukovním znakem Leteckého pluku 1 do soukromých rukou a nadlouho zmizel ze světa. Teprve v osmdesátých letech minulého století se o jeho existenci dozvěděl tehdejší náčelník Leteckého muzea plk. Ing. Jaroslav Janečka a po usilovném pátrání zjistil i jeho majitele pana M. Sládka z Plzně. V roce 1984 jej pak s pomocí pana J. Chlumeckého, jeho přítele, přemluvil k darování tohoto unikátního artefaktu do sbírek VHÚ. Od té doby byl potah vystaven ve vitríně věnované škpt. F. Malkovskému a později přemístěn jako významný exponát na výstavu „Letadla a létání ve Kbelích“ ve vstupní hale hangáru číslo 40.

Část letounu Avia B 21.96; výr. č. 96

Aktuálně



Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

23. 04. 2025
Poslední dubnovou sobotu roku 2025 bude zahájena 57. návštěvnická sezona Leteckého muzea…
Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

22. 04. 2025
Velvyslanectví České republiky v Itálii, Generální konzulát České republiky v Miláně, Honorární…
Pattonovi duchové vstupují do Čech

Pattonovi duchové vstupují do Čech

20. 04. 2025
Dva dny poté, co na české území vstoupila v Ašském výběžku první americká…
„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

18. 04. 2025
Nemoci, zoufalství i improvizace. První světová válka obrátila životy vojáků i lékařů…
Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

17. 04. 2025
Sedmý díl seriálu Poklady z depozitáře webu iDNES.cz se tentokrát věnoval většímu…