Československý průzkumný letoun Praga E-51

Československý průzkumný letoun Praga E-51

Čtveřice snímků zachycují jediný exemplář československého průzkumného letounu Praga E-51, který kdy byl vyroben.

 

Československé letectvo vzneslo roku 1936 požadavek na nový typ průzkumného letounu. Mezi firmami, které zareagovaly, byla i Praga, konkrétně její konstruktér Jaroslav Šlechta. Výsledkem tohoto úsilí byl typ Praga E-51. První (a jediný) exemplář byl dokončen na jaře 1938, první zkušební let se uskutečnil 26. května onoho roku. Ukázalo se, že stroj měl celou řadu nedostatků. Bylo nutno upravit křídla a zejména nahradit střeleckou věž vzadu na trupu aerodynamickým střelištěm. I přes problémy měl E-51 potenciál do budoucna. Přípravy na sériovou výrobu však trvaly příliš dlouho, mezitím došlo k nacistické okupaci. Němci odeslali jediný vyrobený stroj na zkoušky do Německa, kde zmizel, a nepřikročili k sériové výrobě, protože byli spokojeni se svým modelem Fw 189. Letoun Praga E-51 tak nikdy nebyl operačně nasazen.

Letoun Praga E-51 byl dvoumotorový dolnoplošník, měl trupovou gondolu a dva nosníky ocasních ploch. Délka stroje činila 11,7 m, rozpětí křídel 15,6 m, prázdný letoun byl těžký 3102 kg. Dvojice motorů Walter Sagitta o výkonu 404 kW dávala stroji maximální rychlost 380 km/h, letoun mohl dostoupat do maximální výšky 7000 m. Výzbroj představovala dvojice kulometů ráže 7,92 mm: jeden umístěný napevno v trupu, druhý v zadním střelišti. Pokud byl stroj užíván jako lehký bombardér, mohl nést pumy o celkové hmotnosti 500 kg. Posádku tvořili tři muži.

 

Aktuálně



Z restaurátorských dílen: Restaurování pušky s francouzským křesadlovým zámkem

Z restaurátorských dílen: Restaurování pušky s francouzským křesadlovým zámkem

28. 02. 2025
Pokračujeme ve webovém publikování práce kolegů z restaurátorských dílen. Dnes se dozvíte,…
Česká stopa v korejské válce: na přednášce v Armádním muzeu Žižkov se vzpomínalo na tamní veterány

Česká stopa v korejské válce: na přednášce v Armádním muzeu Žižkov se vzpomínalo na tamní veterány

27. 02. 2025
Historik Prokop Tomek a účastník několika zahraničních operací Miroslav Vyšata připomněli českou…
Letecká havárie a krutá cesta pro pomoc. V Krkonoších na konci války zahynulo 24 lidí

Letecká havárie a krutá cesta pro pomoc. V Krkonoších na konci války zahynulo 24 lidí

26. 02. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Pohled experta na historii vojenského letectví na působení českých aviatiků na frontách Světové války si vyslechli účastníci další přednášky v Armádním muzeu

Pohled experta na historii vojenského letectví na působení českých aviatiků na frontách Světové války si vyslechli účastníci další přednášky v Armádním muzeu

25. 02. 2025
Jaká byla role českých letců v první světové válce? Jaké příběhy se…
Cvičení DUNAJ-86

Cvičení DUNAJ-86

24. 02. 2025
Ve dnech 3. – 8. února 1986 se na území Maďarské lidové…