V expozici Leteckého muzea Kbely se nachází zemědělská verze známého letounu L-60 Brigadýr. V roce 1951 vypsalo MNO soutěž na projekt víceúčelového třímístného letounu, který měl nahradit dosud užívané stroje K-65 Čáp (Fieseler Fi 156 Storch). Ze soutěže vyšel vítězně návrh LB-60 podniku Aero. Projekt označovaný XL-60 začal realizovat kolektiv pod vedením Ing. Ondřeje Němce, po jeho smrti pak pokračoval vývoj pod vedením Ing. Zdeňka Rubliče. Vzhledem k nedostatku výrobní kapacity byl prototyp stavěn v Orličanu Choceň. Protože nebyl ještě dokončen vývoj motoru M-208 B, byl prototyp zalétán 24. prosince 1953 ještě s motorem Argus As 10 C používaným v Čápech. Prototyp s motorem M-208 B (Praga Doris B) vzlétl poprvé 8. června 1954. Druhý prototyp (OK-JEA) byl stavěn v zemědělské verzi a dostal jméno Brigadýr, které se později ujalo pro všechny varianty. Třetí upravený prototyp (V-01), který poprvé vzlétl 28. června 1955, představoval vojenskou modifikaci s kulometem MG 15 ráže 7,92 mm a dvěma pumovými závěsníky. Po skončení státních zkoušek začala roku 1956 sériová výroba, která do roku 1959 dala celkem 273 strojů všech verzí. Vystavený letoun byl vyroben v roce 1956 jako první sériový kus. Z výroby byl předán jako nevystrojený speciálním zařízením k záletu 10. srpna 1956 a v září 1956 prošel komisionálním přijetím. Potom byl předán VZLÚ ke zkouškám přídavných zařízení. Dne 8. listopadu 1962 mu bylo Státní leteckou správou vydáno Osvědčení o způsobilosti k létání č. 3276, majitelem byl uveden Moravan n.p. Otrokovice. Poslední let byl proveden dne 30. srpna 1965 jako zkušební práškovací v Kunovicích pilotem Františkem Svinkou. Stroj celkem nalétal 444 h 42 min při 2 441 letech. Z čs. leteckého rejstříku byl vymazán v roce 1966.
Do sbírek budoucího Leteckého muzea VHÚ byl předán Moravanem Otrokovice na počátku roku 1967. V letech 1984–86 byla v Aerotechniku Kunovice na letounu provedena revize a poté byl trvale instalován v expozici.
Technická data
Motor: Praga Doris B o výkonu 220 k Rozpětí: 13,96 m Délka: 8,54 m Hmotnost prázdného letounu: 1 092 kg Vzletová hmotnost: 1 460 kg Maximální rychlost: 193 km/h Dostup: 4 500 m Dolet: 660 km
Před pětatřiceti lety, 29. prosince 1989, byl zvolen prezidentem Československa Václav Havel.…
Vojenský historický ústav Praha
U Památníku 2, 130 05, Praha 3
muzeum@vhu.cz
Ředitelství
Ředitel VHÚ Praha
brigádní generál Mgr. Aleš Knížek
Sekretariát ředitele
+420 973 204 900
ID DS
hjyaavk
Správní rada pro vyřízení vývozních povolení, darů či výkupů
+420 973 204 903
Správní rada pro vyřízení zápůjček
+420 973 204 900
Veškeré informace týkající se zápůjček exponátů na výstavy a další akce, formuláře pro vývoz
milirarií, práva k fotografiím a filmovým sbírkám atd. naleznete v samostatné rubrice Služby
veřejnosti.
Knihovna VHÚ
Pracoviště Rooseveltova
+420 973 215 544
Vedoucí knihovny VHÚ
+420 973 215 938
knihovna@vhu.cz
Časopis Historie a vojenství
Šéfredaktor
David Pazdera
+420 973 204 941
Armádní muzeum Žižkov
U Památníku 2
Praha 3 - Žižkov
+420 973 204 924
Letecké muzeum Kbely
Mladoboleslavská ul.
Praha 9 - Kbely
+420 973 207 500
Vojenské Technické Muzeum Lešany u Týnce nad Sázavou