Mezi velice zajímavé a unikátní exponáty Leteckého muzea VHÚ patří od nedávné doby také speciální dopravní vrtulník Mil Mi-8 P, uzpůsobený pro přepravu až osmnácti pasažérů a posádky. Od jiných strojů této verze se ale zásadně liší řadou detailů, z nichž asi nejmarkantnější byla kruhová okna kabiny cestujících a pouze jeden boční nouzový východ.
Tento vrtulník byl totiž původně v roce 1983 vyroben v mateřském burjatském závodě v Ulan-Ude jako Mil Mi-9, což bylo označení pro speciální létající velitelské stanoviště, zajišťující pomocí rozsáhlé radiotechnické výbavy spojení a velení mezi pozemními vojsky a letectvem. Takto vybavený stroj pak byl dodán jako jediný do tehdejšího Československa a zařazen na počátku roku 1984 k VÚ 5579 Bechyně.
Pro své speciální určení nebyl zřejmě příliš využíván, protože ještě k 10. červenci 1997 měl nalétáno pouhých 409 hodin. Mezitím létal u útvarů v Plzni, Prostějově a Přerově. Po provedení II. generální opravy v Leteckých opravnách Kbely byl červenci 2003 přidělen trvale VÚ 8407 Praha. Následně z něj bylo k počátku roku 2004 demontováno speciální vybavení pro Mi-9 a při další generální opravě, tentokrát již v LOM PRAHA, ukončené v říjnu 2010, byl zástavbou speciálního vybavení pro dopravní vrtulníky upraven na verzi Mi-8 P, tehdy dostal také nové „dopravní“ zbarvení.
Ve své nové roli poměrně často létal v rámci 24. základny Dopravního letectva v Praze-Kbelích až do října roku 2017. Tehdy byl jeho provoz ukončen s celkovým náletem 4 344 hodin a 13 min. Poté byl tento zajímavý vrtulník nabídnut do sbírky VHÚ a v listopadu 2021 do ní oficiálně převeden, aby se vzápětí stal exponátem venkovní expozice Leteckého muzea VHÚ.
Motory 2 x Izotov TV 2-117A o výkonu 1 103 kW (1 499 k)
Průměr nosného rotoru 21, 29 m
Celková délka 25,35 m
Hmotnost prázdného vrtulníku 7 282 kg
Max. rychlost 250 km/h
Dolet 650 km