Počátek července roku 1940 se zapsal do dějin československého vojenského letectva hned několika důležitými daty. Dne 10. července došlo rozkazem britského Air Ministry k ustanovení 310. československé stíhací perutě. O dva dny později, 12. července 1940, byl založen Inspektorát československého letectva ve Velké Británii v čele s pozdějším leteckým maršálem RNDr. Karlem Janouškem a téhož dne dorazil do Duxfordu, který se stal první válečnou základnou 310. čs. stíhací peruti, její základní kádr 28 stíhacích pilotů, díky čemuž je v československých pramenech tento den považován za datum založení jednotky.
Vznik první československé stíhací perutě v britském královském letectvu (RAF) měl velký význam nejen pro československou exilovou vládu (ustavena v Londýně 9. července a uznána Brity 21. července) a nově vznikající československé vojsko ve Velké Británii, tvořené primárně vojáky evakuovanými z poražené Francie, ale i pro samotné Brity a RAF, neboť 10. červenec je také považován za začátek letecké bitvy o Británii, v níž se zkušení českoslovenští a polští piloti prokázali jako nanejvýš platní spojenci. Do této bitvy se 310. čs. stíhací peruť aktivně zapojila již v průběhu srpna 1940 a do jejího konce v říjnu téhož roku si její piloti připsali na svůj úctyhodný účet 40 a 1/2 nepřátel sestřelených jistě, 11 pravděpodobně a 6 nepřátelských strojů poškozených. K československým stíhačům z 310. čs. stíhací perutě se nedlouho poté připojili naši bombardovací letci od 311. čs. bombardovací perutě založené 29. července 1940 a o měsíc později piloti 312. čs. stíhací perutě založené 29. srpna 1940. Mimo tyto československé jednotky působila řada našich stíhačů také u jednotek britských či polských. Lze konstatovat, že českoslovenští letci významně přispěli k obraně Velké Británie v její nejtěžší hodině a patří jim nezanedbatelný podíl na vítězství v „bitvě o Anglii“.
Prezentovaná kniha se ale samozřejmě nezabývá jen počáteční etapou válečné cesty 310. čs. stíhací perutě. Naopak práce přináší souhrnné zpracování celých válečných dějin této jednotky, od výše zmíněného počátku přes další obranu Britských ostrovů i doprovody bombardérů nad okupovanou Francii, účast na operaci Jubilee (vylodění u Dieppe roku 1942), ofenzivní lety v rámci přípravy na spojeneckou invazi a účast na samotném vylodění v Normandii v červnu roku 1944 až po závěrečné dálkové doprovody spojeneckých bombardérů, až po návrat domů v první polovině srpna roku 1945.
Publikace formátu 17 x 24 cm je vázaná v pevných lakovaných deskách, které zdobí poutavá ilustrace zobrazující útok čs. stíhače na německý bombardér z období bitvy o Británii. Samotný text doprovází bohatá obrazová příloha sestávající jak z dobových fotografií, tak z barevných ilustrací bokorysů strojů našich pilotů. Kniha obsahuje také celou řadu přehledů a příloh, mezi nimiž nechybí řada bojových sestav perutě v konkrétních bojích, chronologické přehledy dislokací jednotky, její výzbroje, velitelů jak celé perutě, tak jednotlivých letek, celkový přehled stíhačů, kteří běhen své válečné kariéry sloužili u 310. perutě, přehled britských vyznamenání udělených příslušníkům útvaru a v neposlední řadě soupis všech vzdušných vítězství 310. squadrony. V přílohách pak jsou uvedeny například ukázky dobového rozboru konkrétní bojové akce či zápisů z letových deníků některých příslušníků jednotky. Samozřejmě nechybí seznam pramenů a literatury. Kniha je psána velmi čtivě a popisy vzdušných bojů čtenáře snadno vtáhnou do děje.
Autorem představované publikace je světoznámý vojenský letecký historik PhDr. Jiří Rajlich, PhD., zabývající se dlouhodobě problematikou českých a československých letců, o jehož erudici nemže být pochyb a jehož obsáhlá bibliografie obsahuje i četná díla publikovaná v zahraničí. Tohoto předního odborníka na problematiku našeho letectví a ředitele Historicko dokumentačního odboru Vojenského historického ústavu Praha jistě není třeba čtenářům dlouze představovat.
Prezentovaná historie nejstarší československé stíhací perutě v RAF je nejen vhodnou připomínkou 80. výročí založení této jednotky, ale je i jedním z odborných a literárních památníků činnosti našich letců ve Velké Británii za druhé světové války.
Citace:
RAJLICH, Jiří. 310. stíhací peruť. Plzeň : Mustang, 1994. 165 s. (Pilot, svazek 10). ISBN 80-85831-28-7