Rakousko-uherské říční monitory v přístavišti na Dunaji

Rakousko-uherské říční monitory v přístavišti na Dunaji

Snímek, pořízený v letech 1915–17, zachycuje rakousko-uherské říční monitory v přístavišti na Dunaji. První zprava je Inn, za ním Körös.

 

Již staří Římané zřídili na Dunaji, druhé největší evropské řece, říční loďstvo. Válečné lodě operovaly na Dunaji i ve službách uherských králů a rakouských Habsburků za válek s Turky. V devatenáctém století se ukázalo, že dělové čluny a monitory byly pro svůj malý ponor ideální pro akce na velkých řekách, a Dunaj byl druhou největší evropskou řekou. Rakousko-Uhersko tak od sedmdesátých let devatenáctého století udržovalo na Dunaji flotilu říčních monitorů.

První říční monitory v rakousko-uherských službách představovala dvojice Leitha a Maros, stavěná v budapešťských loděnicích od roku 1870; do služby obě lodě vstoupily v březnu 1872. Měly výtlak 310 tun, ponor 1,3 m a rychlost až 9 uzlů; jejich pancéřování bylo silné až 44 mm a jejich hlavní výzbroj představovala dvojice děl ráže 149 mm v otočné věži. Obě tyto lodě prošly v letech 1893–94 dalekosáhlou modernizací a v činné službě se dočkaly konce první světové války. Další posily dostala rakousko-uherská dunajská flotila roku 1892 – jednalo se o monitory Körös a Szamos.

Při stejném ponoru měly výtlak 448 t, hlavní výzbroj představovala dvojice děl ráže 120 mm ze Škodových závodů, umístěných po jednom v dělových věžích na přídi a na zádi. Počátkem roku 1903 byla stále v Budapešti zahájena stavba dalších dvou monitorů nazvaných Temes a Bodrog; do služby vstoupily následujícího roku. Mohly plout rychlostí až 13 uzlů, vyzbrojeny byly opět dvěma děly ráže 120 mm v otočných věžích a jednou houfnicí téže ráže, menší děla a kulomety v to nepočítaje. V okamžiku vypuknutí první světové války tak mělo Rakousko-Uhersko na Dunaji k dispozici šest monitorů včetně zmodernizovaných plavidel třídy Leitha, a další čtyři lodě byly těsně před dokončením.

Hned na počátku první světové války monitor Bodrog ostřeloval Bělehrad. 23. října 1914 utržila rakousko-uherská dunajská flotila první ztrátu – monitor Temes najel na řece Sávě na srbskou minu a potopil se. Záhy však přišla náhrada – monitory Enns a Inn. Inn byl stavěn od roku 1913 v Budapešti a dokončen byl v dubnu 1915; sesterská loď Enns byla jako první rakousko-uherský monitor stavěna v Linci a do služby vstoupila již v říjnu 1914. Lodě této třídy nesly ve dvou věžích po jednom dělu ráže 120 mm a dále byly vyzbrojeny třemi houfnicemi téhož kalibru. Ve druhé polovině roku 1915 pak vstoupily do služby lodě Sava a Temes (II).

S výtlakem 580 t se jednalo o největší rakousko-uherská plavidla na Dunaji. V jedné dělové věži na přídi nesly dvě obligátní děla ráže 120 mm, dále byly vyzbrojeny dvěma houfnicemi téže ráže. Rakousko-uherská dunajská flotila podporovala operace proti Srbsku a podílela se na porážce útočícího Rumunska. Po znouvuuvedení vyzdviženého Temese do služby roku 1917 dosáhla své maximální síly – druhý Temes při této příležitosti obdržel nové jméno Bosna. Také monitor Inn se u rumunské Braily v září 1917 potopil po nárazu na minu, i on však byl ještě před koncem války vyzdvižen. Na sklonku války rakousko-uherské monitory operovaly nejen na Dunaji, ale i v Černomoří, a podporovaly postup sil Centrálních mocností na Ukrajinu.

Vůbec největší rakousko-uherské monitory, jejichž hlavní výzbroj měla představovat dvě děla ráže 190 mm, se uvedení do služby nedočkaly. Stavěny byly od roku 1917 opět v Linci; ke konci války se nalézaly nedlouho před dohotovením, avšak vzhledem k politickým událostem nebyly dokončeny. Po uzavření příměří a rozpadu Rakousko-Uherska se naplnil i osud jeho říční flotily. Některé lodě připadly Jugoslávii nebo Rumunsku a sloužily ještě za druhé světové války, jiné byly využity k civilním účelům nebo sešrotovány. Nejstarší z rakousko-uherských monitorů, Leitha, byl odzbrojen a využíván k transportu štěrku; po zrestaurování byl zakotven v Budapešti a slouží jako muzeum.

 

Aktuálně



Jednání o výstavbě armády v listopadu 1955

Jednání o výstavbě armády v listopadu 1955

15. 11. 2024
V polovině 50. let se konala četná jednání mezi představiteli československé a sovětské…
Učitelé dějepisu zavítali do Armádního muzea Žižkov, tentokrát bez žáků

Učitelé dějepisu zavítali do Armádního muzea Žižkov, tentokrát bez žáků

14. 11. 2024
Do Armádního muzea Žižkov se v sobotu 9. 11. 2024 vydaly na tři…
Editační maraton o československé historii ve Vojenském historickém ústavu Praha

Editační maraton o československé historii ve Vojenském historickém ústavu Praha

13. 11. 2024
Ve Vojenském historickém ústavu Praha se konala hlavní akce pátého ročníku soutěže…
Na pražském náměstí Míru se tradičně vzpomínalo na válečné veterány

Na pražském náměstí Míru se tradičně vzpomínalo na válečné veterány

12. 11. 2024
Na náměstí Míru v Praze se 11. 11. po roce opět sešli…
Přijďte na komentovanou prohlídku jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11. od 10:30

Přijďte na komentovanou prohlídku jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11. od 10:30

12. 11. 2024
Využijte státního svátku a zúčastněte se komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren, které…