Letoun Beta Minor Be-50 ze sbírek VHÚ se poprvé vznesl

Letoun Beta Minor Be-50 ze sbírek VHÚ se poprvé vznesl

26. 05. 2015

Historický letoun československé firmy Beneš-Mráz Be-50, jenž byl v podobě repliky v minulých letech stavěn v rámci Vojenského historického ústavu, má za sebou první oficiální lety. Uskutečnily se v pátek 22. května 2015 na letišti v Mladé Boleslavi a při celkem pěti startech a přistání se nevyskytly žádné problémy.

 

Stavba repliky historického meziválečného letadla Beta Minor Be-50 probíhala pod vedením Jana Klabana v dílnách Leteckého muzea Kbely a letoun byl postupně připravován k letovému provozu. Významným krokem bylo například osazení motoru Walter Minor 4-III do draku letounu a jeho první spuštění, které proběhlo právě ve Kbelích v roce 2011.

Před několika dny dospěla celá dlouholetá práce k první metě pomyslného cíle. Letoun Be-50 se poprvé vznesl. Stalo se tak v pátek 22. května v dopoledních hodinách na letišti v Mladé Boleslavi. Letoun zalétal pilot Jiří Unzeitig a bylo provedeno pět letů za přítomnosti úředníků Úřadu pro civilní letectví. Vše proběhlo k plné spokojenosti přihlížejících úředníků i zalétávacího pilota. Na stroji se nevyskytly žádné závady a chová se ve vzduchu dle předpokladů. Nyní pokračuje standardní program k získání Osvědčení letové způsobilosti v kategorii Experimentál.

Letoun patřící do sbírek VHÚ je v současnosti zapůjčen do Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi, které bylo slavnostně otevřeno letos v dubnu. Letoun Be-50 zde patří k nejcennějším exponátům vztahujícím se k historii čs. letectví, neboť jde o prakticky stoprocentní podobu letounu tak, jak vypadal v době svého vzniku.

Letoun Beta Minor Be-50 vyrobený firmou Beneš-Mráz stál na počátku jedné z úspěšných řad strojů této předválečné československé firmy. Její stroje patřily k uznávaným v kategorii sportovních, cvičných a turistických letadel. Firma byla založena v roce 1935 a sídlila v Chocni, ing. Pavel Beneš byl v té době již uznávaným leteckým konstruktérem, pracoval např. pro firmu Avia.

Letoun Be-50 Beta Minor patřil vůbec k prvním letadlům, které tato firma vyprodukovala. Šlo o dvoumístný letoun dolnoplošné konstrukce, místo pro pilota a dalšího letce bylo odkryté. Prototyp byl vyroben již v roce 1935, první série letadel následovala v roce 1936. Letoun měl dobré letové vlastnosti, zvládal vzlet a přistání na malých plochách. Na délku měřil 7,7 metru, rozpětí křídel bylo přes 12 metrů. Vážil 460 kilogramů a byl schopen doletět do vzdálenosti 750 kilometrů. Maximální rychlost stroje byla 195 kilometrů v hodině.

Připomeňme, že na letouny Be-50 navazovala také úspěšná řada Be-51 vyráběná od roku 1937. Šlo o turistický dolnoplošník, který měl krytou kabinu pro dva letce. Letouny Be-51 se v roce 1937 zúčastnily závodu „Nad oázami“ v Egyptě. Umístnily se uprostřed pole, ale uznání zasluhuje přelet do Egypta bez mezipřistání a stejný návrat do Československa. Letouny byly také úspěšné v roce 1938 v leteckém turistickém závodu států Malé dohody, kde ve své kategorii obsadily 4., 5., 7., 8. a 12. místo.

RED

 

Aktuálně



Oslava vánočních svátků u 6. úkolového uskupení AČR v Mali v roce 2021

Oslava vánočních svátků u 6. úkolového uskupení AČR v Mali v roce 2021

26. 12. 2024
Vánoce jsou pro vojáky nasazené v zahraničních operacích obdobím, kdy více než jindy…
Přejeme návštěvníkům našich muzeí a příznivcům vojenské historie krásné vánoční svátky

Přejeme návštěvníkům našich muzeí a příznivcům vojenské historie krásné vánoční svátky

23. 12. 2024
Vojenský historický ústav Praha přeje všem příznivcům vojenské historie hezké Vánoce a…
Podívejte se na vánoční a novoroční pohlednice z 1. poloviny 20. století s vojenskou tématikou

Podívejte se na vánoční a novoroční pohlednice z 1. poloviny 20. století s vojenskou tématikou

23. 12. 2024
Nedílnou součástí sbírek Vojenského historického ústavu Praha je soubor válečných a vojenských…
Milovická tragédie před Vánoci roku 1974

Milovická tragédie před Vánoci roku 1974

20. 12. 2024
Přestože komunističtí propagandisté prezentovali realitu jako „normalizovanou“, dobře věděli, že otázka vnuceného…
Uvádění Československé lidové armády do stupňů bojové pohotovosti v 80. letech

Uvádění Československé lidové armády do stupňů bojové pohotovosti v 80. letech

14. 12. 2024
V roce 1979 byla přijata nová Směrnice pro uvádění ČSLA do bojové pohotovosti,…