Historický letoun československé firmy Beneš-Mráz Be-50, jenž byl v podobě repliky v minulých letech stavěn v rámci Vojenského historického ústavu, má za sebou první oficiální lety. Uskutečnily se v pátek 22. května 2015 na letišti v Mladé Boleslavi a při celkem pěti startech a přistání se nevyskytly žádné problémy.
Stavba repliky historického meziválečného letadla Beta Minor Be-50 probíhala pod vedením Jana Klabana v dílnách Leteckého muzea Kbely a letoun byl postupně připravován k letovému provozu. Významným krokem bylo například osazení motoru Walter Minor 4-III do draku letounu a jeho první spuštění, které proběhlo právě ve Kbelích v roce 2011.
Před několika dny dospěla celá dlouholetá práce k první metě pomyslného cíle. Letoun Be-50 se poprvé vznesl. Stalo se tak v pátek 22. května v dopoledních hodinách na letišti v Mladé Boleslavi. Letoun zalétal pilot Jiří Unzeitig a bylo provedeno pět letů za přítomnosti úředníků Úřadu pro civilní letectví. Vše proběhlo k plné spokojenosti přihlížejících úředníků i zalétávacího pilota. Na stroji se nevyskytly žádné závady a chová se ve vzduchu dle předpokladů. Nyní pokračuje standardní program k získání Osvědčení letové způsobilosti v kategorii Experimentál.
Letoun patřící do sbírek VHÚ je v současnosti zapůjčen do Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi, které bylo slavnostně otevřeno letos v dubnu. Letoun Be-50 zde patří k nejcennějším exponátům vztahujícím se k historii čs. letectví, neboť jde o prakticky stoprocentní podobu letounu tak, jak vypadal v době svého vzniku.
Letoun Beta Minor Be-50 vyrobený firmou Beneš-Mráz stál na počátku jedné z úspěšných řad strojů této předválečné československé firmy. Její stroje patřily k uznávaným v kategorii sportovních, cvičných a turistických letadel. Firma byla založena v roce 1935 a sídlila v Chocni, ing. Pavel Beneš byl v té době již uznávaným leteckým konstruktérem, pracoval např. pro firmu Avia.
Letoun Be-50 Beta Minor patřil vůbec k prvním letadlům, které tato firma vyprodukovala. Šlo o dvoumístný letoun dolnoplošné konstrukce, místo pro pilota a dalšího letce bylo odkryté. Prototyp byl vyroben již v roce 1935, první série letadel následovala v roce 1936. Letoun měl dobré letové vlastnosti, zvládal vzlet a přistání na malých plochách. Na délku měřil 7,7 metru, rozpětí křídel bylo přes 12 metrů. Vážil 460 kilogramů a byl schopen doletět do vzdálenosti 750 kilometrů. Maximální rychlost stroje byla 195 kilometrů v hodině.
Připomeňme, že na letouny Be-50 navazovala také úspěšná řada Be-51 vyráběná od roku 1937. Šlo o turistický dolnoplošník, který měl krytou kabinu pro dva letce. Letouny Be-51 se v roce 1937 zúčastnily závodu „Nad oázami“ v Egyptě. Umístnily se uprostřed pole, ale uznání zasluhuje přelet do Egypta bez mezipřistání a stejný návrat do Československa. Letouny byly také úspěšné v roce 1938 v leteckém turistickém závodu států Malé dohody, kde ve své kategorii obsadily 4., 5., 7., 8. a 12. místo.
RED